يکشنبه ٠٤ تير ١٣٩٦
 
بندر بوشهر
بندر بوشهر یکی از شهرهای استان بوشهر و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰خورشیدی بالغ بر ۱۹۵،۲۲۲نفر بوده‌است. این بندر در بخش مرکزی استان بوشهر، در ارتفاع متغیر از سطح دریا و در منطقه ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب و هوای نیمه‌بیابانی گرم دارد. این شهر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است. نام بوشهر در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «رام اردشیر»، «ابوشهر»، «لیان» و «ریشهر» به ثبت رسیده‌است. بیشتر مردم بوشهر به زبان فارسی با لهجه محلی تکلم می‌کنند. بندر امروزی بوشهر را نادرشاه افشار در ۱۷۳۶میلادی رونق دوباره بخشید. نام این محل پیش از آن ریشهر بود. بندر بوشهر به خاطر عواملی مانند صیادی، وجود نیروگاه اتمی، کشتی‌سازی و واردات و صادرات کالا از این بندر رونق اقتصادی گرفته‌است. هم اکنون ۱۸اسفند سالروز تأسیس مدرسه سعادت روز بوشهر نام گرفته شده است.

بنای بوشهر را به اردشیر ساسانی نسبت داده‌اند. در کارنامه اردشیر بابکان به وجود بندری به نام بُخت‌اردشیر اشاره شده که در کنار مدارک دیگر نشان دهنده اهمیت خلیج فارس برای شاهان آغازین ساسانی است. اهمیت این بندر چنان بود که بُخت‌اردشیر با جاده‌ای به کازرون و شیراز وصل می‌شد و از آن کالاهای صادراتی به مناطق دیگر حمل می‌شد. ولی بوشهر کنونی که تاریخچه ۳۰۰ساله دارد را «ابومهیری» پسر شیخ ناصرخان آل‌مذکور (ناخدا باشی کشتی‌های نادرشاه و بنیان‌گذار خاندان آل مذکور) در سال هزار و صد و پنجاه قمری (۱۱۱۴ش/ ۱۷۳۵م) پایه‌گذاری کرد، علت تاسیس این شهر این بود که نادرشاه می‌خواست بندری در جنوب بسازد و همچنین نیروی دریایی را تاسیس کند.

این بندر چنان پررونق شد که به عنوان رقیب بزرگی برای بندر بصره به حساب می‌آمد. این شکوفایی تجاری تا آنجا پیشرفت که «حاج محمد شفیع» اجازه چاپ و نشر اسکناس رایج بوشهر را به دست آورد و این امتیاز تا برقراری بانک شاهی، در بوشهر باقی بود. بندر بوشهر از اولین مراکزی بود که دارای صنعت چاپ‌سنگی شد و همچنین بعدها در صنعت یخ‌سازی و برق پیشرو بود. مردم این شهر از اولین مردمان ایران بودند که با نشریات و مجلات آشنا شدند. از اولین نشریات بوشهر می‌توان به روزنامه‌های مظفری، خلیج‌ایران و ندای‌جنوب اشاره کرد، همچنین به دلیل رونق و موقعیت خاص اولین نمایندگی‌های شرکتهای تجاری و کنسولگری دولت‌های خارجی از جمله بریتانیا، آلمان و روسیه و امپراطوری عثمانی در این شهر دایر شد ولی این رونق با توسعه راه آهن به خرمشهر منتقل شد. جبهه ساحلی بافت قدیم بوشهر در سال ۱۳۷۸تحت شماره ۲۳۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بندر بوشهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که جزو سه فرودگاه قدیمی کشور است. پروازهای بین‌المللی این فرودگاه به کشورهای عراق، سوریه، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس چون امارات متحده عربی انجام می‌شود. پروازهای داخلی نیز در مسیرهای بوشهر به تهران، جزیره کیش، اصفهان، شیراز، مشهد، عسلویه و خارک انجام می‌شود. میانگین پرواز از فرودگاه بین‌المللی بوشهر ۷۰ پرواز در هفته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرودگاه، باند بسیار طولانی و سابقه بدون سانحه آن است.

منبع: ویکی‌پدیا


بوشهر در سال 1352 خورشیدی، 1973 میلادی

کشتی زیبای رافائل در بندر بوشهر
 
روز ملی خلیج فارس
آبراهی که ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند بر اساس تمامی اسناد تاریخی و جغرافیایی از دوران باستان تا دوره معاصر و همچنین بیانیه‌های سازمان ملل متحد (مصوب 5 مارس 1975 و 1 ژانویه 1999) خلیج فارس نامیده شده. حتی در تمامی منابع تاریخی و جغرافیایی عربی که پیش از دهه 1960 نوشته شده یا به چاپ رسیده است از عنوان بحر فارس یا خلیج الفارسی استفاده گردیده است*. با این وجود کوشش‌های چندی پس از دهه 1960 از سوی برخی از افراطیون ملی‌گرای عربی برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج العربی صورت گرفته که پایه و اساس علمی نداشته و ندارد. این در حالی است که افراطیون ملی‌گرای عرب هرگز سعی بر احیاء نام قدیمی دریای احمر به خلیج العربی نداشته‌اند.
چنین به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های به‌عمل آمده برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی ارتباط تنگاتنگی با پدیده استعمار و نفوذ آن در جریان ناسیونالیزم عربی دارد که این جریان را در مسیر اهداف و آرمان‌های خود بکارگیرد. هم‌آوایی محافل استعماری غربی با تغییر نام خلیج فارس پدیده‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی خود از نام مجعول «خلیج عرب – فارس» استفاده می‌کند. تعداد قابل توجهی از اروپائیان پسوند این آبراهه را حذف کرده‌اند و آن را «خلیج» می‌خوانند؛ خصوصاً رادیو «بی‌بی‌سی» در بخش‌های خبری خود همواره تلاش بر آن دارد که تنها از واژه «خلیج» استفاده کند و این در حالی است که مقامات سیاسی بریتانیا پذیرفته‌اند که نام این آبراهه همان نام تاریخی و قدیمی آن «خلیج فارس» است؛ نامی که از حدود 2600 سال پیش به استناد منابع تاریخی و جغرافیایی از اصالت برخوردار است.

در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از سوی ایادی استکبار جهانی به خصوص برخی از کشور‌های همسایه و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی خلیج فارس، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، دهم اردیبهشت‌ماه - روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز - را به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری کرد.

* کتاب «بحر فارس و خلیج‌ فارس فی المصادر العربيه القديمه» به قلم آقای دکتر علی‌اصغر قهرمانی مقبل، انتشارات دانشگاه خلیج فارس. شابک: 6-00-7544-600-978

معرفی واحدهای فناور
مجله صنعت و انرژی
 پیوندها  دسترسی آسان  تماس با ما  Contact information

 • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 • معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 • دانشگاه خلیج فارس

 • بنیاد نخبگان استان بوشهر

 • کارگروه ارزیابی موسسات دانش‌بنیان

 • سامانه تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان

 • جشنواره دانایی خلیج فارس

 • مفاهیم پایه

 • پذیرش در پارک و مراکز رشد

 • واحدهای فناور و محصولات

 • مراکز رشد و واحدهای وابسته

 • دفتر مالکیت فکری

 • پیوندهای مرتبط

 • نقشه سایت

 • تماس با پرسنل حوزه‌های مختلف:  33333560 (077)

 •  اطلاعات کامل تماس و لیست شماره‌های داخلی ...

 • نمابر:  33330136 (077)  و  89776656 (021)

 • تلفن‌های دفتر ریاست: 33330168 (077)  و  33330171 (077)

 • آدرس: بوشهر، خيابان امام خميني، خيابان فردوسي،

    پارك علم و فناوري خليج فارس. کد پستی: 97414-75157

 • پست الكترونيك: info [@] pgstp.ir

کل بازديدهاي سايت: 4233897 | بازدیدهاي امروز سايت: 4820 | کل بازدیدهاي این صفحه: 4548 | بازديدکنندگان آنلاين: 5 | زمان بارگذاري صفحه: 0.14
همه حقوق متعلق به پارك علم و فناوری خليج فارس است. Copyright © Persian Gulf Science and Technology Park. All rights reserved.